Tuesday 26 March 2013

PEMAKANAN YANG SESUAI WAKTU ALAHAN

Alahan ketika hamil sering dikaitkan dengan masalah melibatkan muntah, loya dan pening kepala sehingga kadang kala menyebabkan bakal ibu mengalami ketidakselesaan. Lazimya, keadaan ini berlaku apabila bakal ibu bangun tidur di awal pagi. Ada juga di kalangan bakal ibu yang mengalaminya sepanjang hari. Malah, lebih teruk ada segelintir individu akan mengalami alahan berlanjutan sehingga bersalin.

Pemakanan sihat
Sama sprti sebelum hamil, pemknan yg sihat merangkumiprotein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Kunci utama untuk mengetahui sama ada bakal ibu telah pun telah mengamalkan pemakanan sihat ialah dengan mempelbagaikan pengambilan makanan dalam kumpulan berbeza-beza mengikut saranan piramid makanan dengan jumlah yang mencukupi. Jangan terlalu khuatir jika mengalami alahan di trimester pertama kerana keadaan ini tidak akan memberi kesan yg besar kpd bayi kerana ia akan mendapatkan zat makanan menerusi bakal ibu apabila sahaja anda makan janji mknan yang di makan berkhasiat. Penying untuk anda mempelbagaikan makanan seharian bagi memperoleh semua keperluan zat makanan yang diperlukan oleh bakal ibu dan juga bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah :
-Buahan dan sayuran. Sasarkan untuk makan 5 hidangan sehari temasuklah menjadikan nya sebagai snek, jus ataupun salad.
-Makanan berkanji sprti roti, nasi, pasta dan ubi kentang. Dlm pada itu, bnyakkan juga mengambil bijirin penuh seperti gandum penuh.
-Makanan berprotein tinggi sprti daging ayam, telur, ikan dan kekacang. Digalakkan utk anda mkn ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.
-Makanan berkalsium tinggi sprti susu, yogurt dan keju.
-Makanan berserat tinggi. Jadikan sayuran, buahan, bijirin dan kekacang sbgai mknan kegemaran krna ia boleh mengelakkan masalah sembelit yang kerap berlaku kepada ibu-ibu hamil.

Amalkan
1. Apabila anda sedar di waktu pagi, makan biskut tawar (cracker). Ia akan membantu menyerap asid perut dan menyimpan tahap gula dlm darah drpd menjadi terlalu rendah. Selepas itu, rhat selama 15 minit terlebin dahulu sebelum bangun drpd katil.
2. Ambil hidangan tertentu dalam hidangan atau kuantiti yang kecil supaya perut tidak kosong setiap dua jam walaupun pada ketika itu anda tidak berasa lapar. Ini dapat elakkan perut kosong terisi dgn asid yang boleh mencetuskan loya.
3. Biasakan diri untuk kerap mengambil snek berkhasiat sprti buahan segar, buahan kering, biskut yogurt dan lain lain di antara sela waktu makan utama.
4. Makanlah apa sahaja yang anda inginkan asalkan berkhasiat tetapi elakkan diri daripada makanan pedas, berlemak dan bergoreng dalam jumlah yang keterlaluan.
5. Makan makanan yang sudah sejuk berbanding makanan panas krna biasanya makanan sebegini kurang mempunyai bau yg tnpa disedari boleh menyebabkan bakal ibu loya.
6. Elakkan mengambil makanan dan minuman yang mengandungi kafein secara berlebihan dan merokok.
7. Minum air sekurang-kurangnya dua liter sehari untuk menggantikan bendalir yang hilang. Anda boleh lakukannya dengan meminm segelas air setiap jam.
8. Elakkan minum air yang banyak semasa makan ataupun sebelum atau selepas makan.
9. Legakan perut dgn mengambil makanan yang mengandungi halia. Pengambilan air halia juga boleh mengurangkan ras mual.
10. Minuman berperisa masam yang mengandungi lemon atau limau boleh diminum jika anda tidak berselera mnum air kosong.
11. Pada waktu tertentu di waktu malam, anda jga mungkin berasa lapar ketika terjaga drpd tidur. Jangan tidur dlm keadaan lapar. Elakkannya dgn mengambil kudapan sprti roti atau biskut. Langkah ini merupakan salah satu cara yang dapat mengatasi rasa loya atau mntah.
12. Ambil vitamin pra kehamilan anda selepas makan atau sebelum tidur.

Petua lain hilangkan loya dan muntah
-Makan nasi yg lembut dgn kuah yang direbus seperti singgang mengandungi serai atau salad bersos daun pudina. Jenis makanan seumpama ini berupaya membantu mengurangkan rasa loya di samping menjauhi penyakit gastrik.
-Memamah sedikit gula, asammatau garam yang digaul, sprti asam boi atau jeruk halia muda. Jeruk halia juga dapat melawaskan pembuangan angin.

Penyebab morning sickness

Hormon progesteron
Peningkatan hormon ini mempengaruhi sistem penghadaman anda. Hormon ini menggugat kesemua fungsi metabolisme temasuklah sistem penghadaman. Akibatnya, proses penghadaman makanan memerlukan tempoh yang lama sehingga memicu rasa mual.
Hormon HCG
Hormon kehamilan iaitu HCG sering dianggap sebagai salah satu penyebab morning sickness. Pelepasan hormon ini ke dalam aliran darah boleh menyebabkan rasa loya.
Makanan
Makan makanan berminyak dan pedas boleh menyebabkan morning sickness. Fungsi sistem penghadaman yang telah menurun akibat gangguan hormon akan bertambah buruk apabila anda terlalu banyak mengambil makanan berminyak dan pedas.
Peningkatan sensitiviti terhadap bau dan rasa.
Sensitiviti bau dan rasa penyebab lain terjadi morning sickness. Bau yang dahulunya biasa, boleh mencetus rasa mual dan muntah di kalangan wanita hamil.

Info : Wanita hamil memerlukan penambahan 300 kalori/hari berbanding biasa terutama di trimester akhir kehamilan. Pada waktu ini bayi membesar dengan pantas.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment