Sunday 24 March 2013

PERUT BUNCIT BUAT LELAKI RENDAH DIRI

Menjadi masalah perut buncit boleh membuatkan penampilan seseorg itu kurang menarik, bahkan boleh mendorong perasaan rendah diri kpd sesetgh lelaki. Utk mengelakkan drpd terus buncit dikongsikan panduan mengempiskan perut buncit dan dapat mengembalikan bentuk badan kepada asal atau sepatutnya.
PUNCA UKUR LILIT PERUT BERTAMBAH

Pola pemakanan
Pola pemakanan yg tidak betul adalah punca utama berlakunya pertambahan ukur lilit perut. Kurang melakukan aktiviti yg mengeluarkan peluh dan pengambilan makanan melbihi jumlah yg diperlukan akan menyebabkan lebihan kalori disimpan sbg lemak.
Usia
Aktiviti yg berkurangan seiring dgn pertmbahan usia tidak diimbangi dgn pengambuilan kalori akan membuatkan perut semakin buncit.
Alkohol
Pengambilan alkohol yg berlbihan juga boleh menyebabkan tubuh menjd kurang efisien utk membakar lemak. Lemak semakin bertmbh dlm badan seiring dgn kebiasaan pengambilan alkohol.
Hormon
Peningkatan stress dlm kehdupan seharian akibat kurang tidur juga boleh menjadi salah satu sebab lemak perut bertambah. Tabiat kurang tidur meningkatkan hormon kortisol dlm otak sekaligus penimbunan lemak perut bertambah.

CARA MENGEMPISKAN PERUT

Minum air
Jika perut kembung dan penuh dgn air atasi dgn minum lbih bnyk air sekaligus membantu mencairkan sodium dalam tubuh dan meningkatkan jumlah air yg keluar dr sistem bdn. Selain itu dpt keluarkan toksin yg terdapat dlm badan
Makan tertib
Elak makan dengan terburu-buru kerana menyebabkan anda menelan makanan sebelum sempat mengunyah hingga hancur. Ia akan menyebabkan udara dalam usus tersekat hingga mampu membentuk gas yg menjadi punca kembung perut.
Kurangkan garam
Terlau bnyak garam dlm diet atau makanan yg blh menambahkan jumlah sodium dlm cairan tubuh. Ia akan melambatkan mekanisme hingga mendorong air keluar dr sel akibatnya perut akan terasa penuh dan buncit
Hindari sembelit
Sembelit juga boleh menjadi punca perut menjadi buncit dan membesar dari saiz sepatutnya. Untuk menghindari sembelit makan makanan mengandungi serat temasuk dari buah dan sayuran.
Pilih serat yg sesuai
Serat merupakan elemen penting dlm diet. Cara imbangi penyimpanan air yg menjadi sebab jadi buncit atau boroi, cuba makan serat dr buah yg byk air sperti epal dan buah pear.
Senaman
Senaman juga membantu menggerakkan cairan dlm perut melalui jaringan sistem dan masuk ke dlm saluran darah. Ia akan dikeluarkan ke hempedu utk dikeluarkan sebagai air kencing kemudiannya. Senaman yg disarankan berjogging dan aerobik.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment