Saturday 23 March 2013

PETUA DI DAPUR

Mengelakkan telur rebus pecah
Bagi mengelakkan telur rebus daripada pecah,didihkan air bersama garam terlebih dahulu.Kemudian masukkan telur ke dalam plastik yang berlubang.Selepas itu, barulah dimasukkan telur ke dalam periuk td.Rebus seperti biasa.

Menyegarkan lobak merah
Lobak merah yang sedikit layu jangan terus dibuang. Sebaliknya praktikkan petua berikut untuk menyegarkan sayur ini. Caranya potong bahagian atas lobak merah lalu sapukan sedikit garam dan minyak kelapa. Kemudian simpan di dalam peti sejuk. Anda akan dapati ia kembali segar.

Atasi masalah nasi lembik
Anda mungkin tidak menggemari memakan nasi lembik. Untuk mengelakkan pembaziran, cubalah atasinya dengan cara ini. Masukkan dua biji telur ayam ke dalam periuk nasi. Biarkan seketika, hasilnya nasi akan menjadi kering dengan sempurna.

Daun serai hilangkan hanyir ikan darat
Untuk menghilangkan hanyir ikan darat agak sukar berbanding ikan laut. Cara berkesan untuk mencucinya ialah dengan mengambil beberapa helai daun serai dan sedikit asam jawa. Ramas keduanya dan gaul bersama ikan. Perapkan selama beberapa minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Pasti ikan tidak hanyir lagi.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment