Wednesday 3 April 2013

5 MANFAAT KOPI

Kopi bukan sahaja mempunyai aroma yang khas dan enak, tetapi juga bermanfaat. Namun, apabila diambil secara berlebihan, kopi boleh menyebabkan mudarat pada kesihatan. Berikut adalah beberapa fakta mengenai kopi yang telah dikemukakan oleh SCHOOL OF PUBLIC HEALTH
1. Kandungan kafein memang boleh meningkatkan aliran darah. Jadi, jika anda memiliki keluhan hipertensi, ada baiknya ada kurangkan pemgambilan kopi.
2. Kafein juga dapatmengurangi rasa mengantuk. Jika anda memiliki kesulitan tidur, apatah lagi insomnia, jauhi minuman ini.
3. Pengambilan secawan kopi sehari dapat mengurangkan risiko menghidap diabetes sehingga 25 peratus, kerana kopi mengandungi antioksidan yang dikenali sebagai asid chlorogenic.
4. Kopi juga mampu menangkas penyakit parkinson, alzheimer dan kanser hati.
5. Kopi juga meningkatkan risiko stres, tegang, cemas dan gelisah akibat pengambilan yang berlebihan.
Banyak manfaat yang didapati dari pengambilan minuman kopi ini. Namun, amat merugikan pula bagi yang mengambil minuman ini berlebihan. Penyelidik menyarankan ada baiknya anda mengambil kopi secara bijak. Cukup meminumnya satu atau dua cawan kecil setiap hari. Jangan lupa perhatikan juga tambahan perasa lain seperti gula, krim ataupun pemanis lain yang boleh mengundang kesan negatif.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment