Monday 1 April 2013

HINDARI 4 PUNCA PEDIH ULU HATI

Pernahkah anda rasa dada anda seakan pedih, sakit dan rasa sesak pada perut bahagian atas, dekat dengan diafragma. Rasanya seperti terbakar. Situasi ini dinamakan sebagai pedih ulu hati dan ia memang sesuatu yang tidak menyelesakan.
Selain dikenali sebagai pedih ulu hati ia juga dikenali sebagai gastroesophageal reflux yang boleh menyebabkan komplikasi yang serius. Oleh itu, berbanding mencari ubat ubatan untuk mengatasinya, lebih baik hindarinya daripada berlaku kepada diri anda. Ikuti tip di bawah

Merokok
- Selain pedih ulu hati, merokok adalah salah satu penyebab utama sakit perut (stomach disorder). Merokok boleh melemahkan bahagian di antara perut dan kerongkong,membuat lemak mencerna garam hempedu ke usus kecil sehingga menyebabkan pedih ulu hati.
Makan berlebihan
- Terlalu banyak makan, terutamanya makanan berlemak. Piza berukuran besar dengan minuman bersoda mungkin dilihat sebagai makanan yang ideal sewaktu bersantai tetapi berhati hatilah. Ini kerana, gabungan makanan tersebut boleh menjadi salah satu sebab utama anda menghadapi pedih ulu hati. Tambah lagi dengan makanan berkalori, perut anda mungkin akan meregang.
Olahraga
- Jika anda mengalami pedih ulu hati jenis latihan seperti bangkit tubi (sit up) boleh memberikan tekanan tambahan pada perut anda sehingga mendorong asid pada bahagian perut kembali di kawasan kerongkong. Hal ini boleh menyebabkan berlakunya pedih ulu hati. Hindari juga latihan yang berhubungan dengan posisi tertentu seperti yoga yang membalik aliran semula jadi perut. Jangan pula berolahraga dengan perut kosong dan sekiranya anda sudah makan, tunggu dua jam sebelum anda memulakan olahraga.
Ubat ubatan
- Kadang kadang banyak mengambil ubata ubatan juga boleh menyebabkan masalah ini. Makan ubat ubatan rutin seperti aspirin dan nonsterodial anti-inflammatory drugs (NSAID), ibuprofen, naproxen dan celebres juga boleh menyebabkan pedih ulu hati. Oleh itu, jangan sembarangan minum ubat ubatan kecuali dengan nasihat doktor.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment