Wednesday 3 April 2013

ORGAN YANG BEKERJA SEMASA HAMIL

Sepanjang kehamilan ada beberapa organ dalam tubuh yang akan bekerja lebih keras. Antara organ tubuh itu adalah :

Jantung
Bekerja dengan lebih kuat dengan adanya dua liter darah extra di dalam tubuh. Semasa di akhir trimester ke dua, aktiviti jantung meningkat sebanyak 40 peratus. Walaupun ketika in jantung bekerja keras, namun denyutannya adalah tetap. Pada saat ini, jantung akan mengalirkan ekstra darah ke rahim, ginjal dan kulit
Paru-paru
Bagi membolehkan ekstra darah mengandungi oksigen yang mencukupi, paru paru perlu bekerja dengan lebih masa. Justeru, lakukan senaman dan menghirup udara segar supaya bekalan darah ke paru paru berjalan lancar.
Ginjal
Perlu menyaring dan membersihkan jumlah darah yang semakin meningkat. Misalnya, lebihan zat seperti urea dan asid urik dekeluarkan dengan lebih cepat. Sayangnya, ginjal tidak boleh membezakan yang mana satu lebihan zat dan yang mana satu zat gizi, sampailah zat gizi seperti glukosa, vitamin dan mineral turut dibuang. Oleh sebab itulah bakal ibu digalakkan mengambil zat gizi dengan lebih banyak untuk menampung jumlah zat gizi yang terbuang.
Sendi
Ligamen yang keras di dalam tubuh berfungsi menghubung dan menguatkan sendi-sendi agar menjadi lebih stabil. Namun, sepanjang kehamilan, ligamen akan mengendur. Janin yang semakin berat menyebabkan regangan otot dan ligamen di berada di bahagian bawah tulang punggung sehingga menyebabkan pedih punggung. Justeru, awasi postur tubuh sepanjang kehamilan dengan memakai kasut atau sandal yang sesuai selain melakukan senaman yang sesuai.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment