Saturday 8 June 2013

SEKS HANGAT SELEPAS MELAHIRKAN

Ramai suami merungut setelah isteri melahirkan anak, dirinya diabaikan. Masa lebih banyak untuk mengurus anak dan rumah tangga hingga tiada lagi untuk dirinya. Saat-saat romantik yang pernah dilalui dahulu seakan direntap apabil isteri punyai orang baru untuk dibelai manja.
Jangan teruskan sikap sebegini. Pastikan masa untuk anak dan suami diseimbangkan selepas menerima cahaya mata. Seharusnya kehadiran cahaya mata lebih membahagiakan anda berdua bukan sebaliknya.
Penulis buku The Moninatrix's Guide to Sex, Kristen Chase menyarankan sebaiknya tambahkan lebih usaha untuk menjaga kehidupan seks selepas menimang cahaya mata. Antara pendekatan yang boleh dipratikkan ialah :

Jaga hubungan emosi
Kesibukan mengurus rumahtangga adalah rutin yang tidak mampu dielakkan. Baik suami mahupun isteri, keduanya perlu berkerjasama bagi memastikan kelancaran perjalanannya. Oleh itu, berilah sepenuh tumpuan dan perhatian antara satu sama lain setiap hari.
Suami isteri perlu wujudkan hubungan emosi yang baik walau dalam apa jua keadaan sekali pun. Sebagai contoh, sesibuk manapun mereka, rutin senyuman, kucupan, berpegangan tangan, pelukan dan bertentangan mata harus dibiasakan.
Tidak semestinya dipratikkan ketika berangkat ke tempat kerja sahaja malah pada bila-bila masa yang dirasakan sesuai untuk dilakukan. Meskipun nampak ringkas tetapi ia seenarnya membuatkan suami isteri beraa tenang, berteman dan diperlukan.
Kualiti asmara dibantu oleh anak-anak
Pasangan yang bahagia membuatkan anak-anaknya merasai peraaan yang sama. Bagi mengekalkan kebahagian tersebut, pastikan hubungan seks antara anda dan pasangan menjadi fokus utama.
Sebenarnya, anak-anak boleh dijadikan sumber kekuatan untuk anda dan pasangan kembali ghairah. Memikirkan mereka menjadikan anda semakain bersemangat untukmencipta hubungan asmara dengan lebih baik lagi bagi mendapatkan aura positif. Penghasilan aura tersebut secara tidak langsung membuatkan seisi rumah berasa aman, harmoni dan selesa.
Kemas kini jadual dating
Lazimnya dating bagi pasangan yang sudah mendirikan rumah tangga adalahkeluar makan malam bersama. Bagi mereka, cara ini mampu mengeratkan hubungan sedia ada. Tetapi yang buruknya, anak -anak harus ditinggalkan di bawah jagaan ibu bapa. Bukankah itu bemaksud menyusahkan orang lain demi kepentingan sendiri.
Apa yang disarankan, cuba berdating di rumah saja, sebaik anak-anak masuk tidur. Mungkin anda boleh mandi bersama, bermain games, menonton filem romantis yang menjadi kegemaran sambil berpelukan dan berkongsi minuman serta macam macam lagi. Sesudah itu, lanjutkan aktiviti ke kamar tidur.
Jangan putus komunikasi
Pasti sukar mencapai keserasian seandainya anda dan pasangan kurang bekomunikasi sekaligus bermasalah untuk mengenal peribadi masing-masing. Oleh itu, banyakkan komunikasi dengan pasangan termasuklah ketika melakukan hubungan intim.
Jelaskan padanya mengenai perkara yang membuatkan anda ghairah atau tidak bagi memudahakan 'kerja'. Begitu juga sewaktu menguruskan tugasan rumah. Luahkan kepada suami bahawa anda telalu letih dan minta dibantu.
Meskipun, pasangan sedikit malas namun percayalah, lambat laun dia akan terpanggil untuk meringankan kerja-kerja yang anda lakukan. Lagipun, seks sukar dilakukan apabila salah seorang atau keduanya berada dalam keadaan letih dan tiada mood. Bimbangkan hal itu maka pasangan terpaksalah menjadi seorang pembantu rumah yang baik

No comments:

Post a Comment