Wednesday 22 May 2013

DIET - AMALAN LANGSING 24 JAM

Bagi kebanyakan wanita, keinginan bertubuh langsing amat tinggi. Tidak hairanlah ada sahaja di antara kita yang tidak pernah puas dengan keadaan tubuh sebenarnya sudah pun langsing dan kurus. Apa kata, ikuti panduan pemakanan di bawah...

6.30pagi
Ketika bangun tidur, jangan terburu-buru memulakan hari anda dengan aktiviti. Bertenang dan relaks seketika di atas katil sambil membuat beberapa regangan mudah. Dalam keadaan duduk, rapatkan lutut ke dada dan peluk kaki selama beberapa saat. Selain membuat tubuh jadi lebih tenang, regangan ringan di pagi hari berguna untuk mengembalikan posisi saluran percernaan anda pada tempatnya.
7.00pagi
Minumlah segelas air putih sebelum memulakan aktiviti harian anda. Lebih-lebih lagi untuk melancarkan pencernaan. Jangan gunakan straw untuk menyedut minuman kerana tidak dapat menolak sisa-sisa makanan masuk ke dalam tubuh. Pastikan anda memenuhi keperluan cairan tubuh dengan minum lebih banyak air putih.
7.30pagi - bersenam
Untuk menjaga tubuh agar kekal sihat dan cergas malah boleh membantu konsistensi kelangsingan tubuh, anda perlu mengimbanginya dengan melakukan senaman secara teratur. Setidak-tidaknya lakukan gerakan senaman antara 30 hingga 60 minit selama tiga kali seminggu. Pilihlah jenis olahraga yang sesuai dengan usia serta keadaan kesihatan diri.
8.00pagi - sarapan
Jumlah makanan yang baik untuk bersarapan adalah sebanyak 25 peratus dari kuantiti makan dalam sehari. Menu makan pagi perlulah yang memenuhi keperluan protein dan karbohidrat agar tubuh tidak lemah dan lesu sepanjang melakuakan aktiviti harian.
10.00 pagi - minum pagi
Anda perlu tahu bahwa minum pagi di waktu senggang di antara waktu makan utama sarapan dan waktu makan tengah hari) boleh membantu mengawal kuantiti makanan yang anda makan. Pun begitu, anda tidak boleh mengambil lebih dari 10 peratus daripada jumlah pengambilan makanan seharian. Sebaliknya, pilih makanan yang sihat yang tidak mengandungi lemak jahat. Yugort biasanya sesuai dinikmati kerana mengandungi probiotik yang baik untuk sistem pencernaan.
1.00petang - makan tengah hari
Jumlah kuantiti di waktu makan tengah hari adalah jumlah yang paling besar iaitu sebanyak 35 peratus sehingga 45 peratus. Disarankan anda mengambil menu lengkap misalnya nasi, ayam/daging, tauhu/tempe da n sayur. Jika anda memilih daging,pilih daging yang mengandungi lemak yang minimum dan perbanyakan mengambil sayur dan buah yang tinggi serat. Hindari sayur yang merangsang gas di dalam tubuh seperti brokoli atau kubis. Kurangi juga pemakanan yang berminyak, berlemak atau bersantan kerana ia mengandungi kolestrol yang tinggi.
4.00petang-minum petang
Anda boleh minum petang bagi memastikan gula dalam darah stabil dan anda masih cergas meski seharian beraktiviti. Ingat, anda tidak boleh ambil lebih dari 10 peratus jumlah kuantiti makanan anda sehari. Pilih makanan yang mengenyangkan seperti badam atau buah buahan. Buah epal kaya serat, vitamin dan mineral yang membantu mengekalkan bentuk badan tetap ideal. Juahi makanan bergoreng yang mengandungi lemak jahat. Atau, anda boleh menikmati semangkuk sup hangat bagi mengurangkan rasa lapar. Pilihan lain pula adalah seperti salad sayuran atau salad buah buahan yang tidak menggunakan 'dressing' tinggi kalori.
6.00petang -makan malam
Untuk menjaga tubuh agar tetap ramping, biasakan makn sebelum jam 7.00 malam atau selewat-lewatnya jam 8.00 malam. Kadar makanan yang boleh diambil untuk waktu ini adalah sebanyak 25 peratus sahaja dari jumlah keseluruhan makanan anda sehari. Pilihan yang sesuai adalah beras merah, ikan rebus dan sayur tumis. Hindari menu berat di waktu malam terutama yang berkolestrol seperti burger, makanan ringan atau makanan laut. Elakkan juga minuman beralkohol yang berpotensi tinggi menyebabkan gangguan kesihatan.
9.00 malam
Segelas air putih atau secawan teh herba boleh menjadi pilihan yang tepat untuk diminum sebelum tidur. Ini akan membantu merangsang sistem pencernaan agar boleh bekerja sepanjang malam. Malah, ia juga boleh membantu membersihkan sisa-sisa makanan di dalam tubuh ketika pagi tiba.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment