Wednesday 22 May 2013

SEKS LEPAS BERSALIN, ISTEI MOHON PRIHATIN SUAMI

Melahirkan ada satu pengalaman getir yang perlu dilalui oleh setiap wanita bergelar ibu. Namun, sebagai isteri tanggungjawab kepada suami harus dilaksanakan sebaik mungkin. Baik dari segi keprluan zahir mahupun batin. Semuanya harus berlangsung seperti biasa. Bagaimanapun, boleh dikatakan rata-rata wanita kurang 'bersemangat' untuk beraksi di ranjang selepas bersalin. Pelbagai alasan diberi, tetapi bukan semua memuaskan hati para suami. Bagi mereka, seks adalah satu aktiviti yang perlu dilakukan dalam perkahwinan.
Sebnarnya isteri meghadapi pelbagai implikasi selepas bersalin. Kerana itulah para suami harus prihatin dan bertanggungjawab untuk lebih bertolak ansur. Mengikut tradisi Melayu lama, ibu yang baru melahirkan perlu berpantang selama 44 hari atau sebaik-baiknya 100 hari. Pantang yang dimaksudkan termasuklah makanan, aktiviti harian serta tidak berintimasi dengan pasangan. Kerana itu, para suami haruslah menegtahu perkara yang biasa berlaku ke atas isteri selepas kelahiran bayi bagi mengelakkan ketegangan

Dihantui trauma
Kebiasaannya ibu yang baru pertama kali melahirkan akan berhadapan dengan situasi trauma. Ini kerana kelahiran secara normal (melalui vagina) secara langsungnya mengakibatkan tisu vagina yang lembut terluka. Lebih lebih lagi sekiranya perlu digunting atau dijahit. Tentunya 'menakutkan' . Sudah tentu mengambil masa yang diambil untuk memulihkan luka berkenaan lama. Sebagai suami prihatin, bersabar dan sokonglah isteri anda. Lagipun, masa yang di tunggu akan tiba.
Hormon dan emosi yang tidak menentu
Bukan mudah menjaga bayi yang baru dilahirkan. Apatah lagi dalam tempoh berpantang, banyak cabarannya. Sudah tentu ia membawa perubahan yang besar dalam diri ibu itu sendiri. Tidak banyak, sedikit pasti si ibu akan berhadapan dengan tekanan menyesuaikan diri dengan keadaan. Ditambah pula, dengan perubahan hormon yang tidak menentu, secara langsung mempengaruhi keinginan untuk berintimasi.
Rasa diri tidak menarik
Selepas bersalin, tubuh pasti beubah bentuknya sama sekali. Mungkin lebih berisi, menggeleber, kulit perut merekah dan macam-macam lagi. Disokong oleh perkara-perkara tersebut, para ibu akan berasa kurang yakin untuk beraksi denganpasangan kerana fizikal tidak seperti sebelumnya. Jadi untuk mengembalikan keinginan mereka, sentiasalah menyokong dan beri galakan mahupun nasihat yang mampu menaikkan semangat mereka,.
Adalah penting setiap pasangan bersiap sedia menghadapi masalah seksual yang tentunya berlaku dalam tempoh enam bulan  pertama selepas kelahiran. Paling penting, terapkan kesabarran yang tinggi dan sokonglah antara satu dengan yang lain. Kepada suami, ingatlah pengorbanan isteri mengandung dan melahirkan zuriat. Usahlah terlalu menyalahkan sebaiknya berbincanglah bagi mendapatkan 'waktu intimasi' yang sesuai.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment