Sunday 31 March 2013

15 CARA KURANGKAN BAJET PERKAHWINAN

Setiap bakal pengantin mengimpikan majlis yang indah. Mungkin ada yang inginkan majlis yang penuh glamor dan mewah tetapi sudahnya menanggung hutang dan sengsara diri. Oleh itu, jika anda sedang merancang untuk mendirikan rumah tangga, rancanglah bajet perkahwinan mengikut kemampuan. Berikut dikongsi panduan untuk menjimatkan wang dalam kerja kahwin anda. Tentunya ia tetap meriah biarpun diadakan dengan penuh kesederhanaan.
1. Tetapkan jumlah tetamu supaya anda dapat merancang bajet perjkahwinan dengan baik. Ini memudahkan anda membuat anggaran hidangan makanan, cenderamata, persediaan kad perkahwinan dan lain lain.
2. Lebih baik sebenarnya jika majlis perkahwinan dilakukan secara gotong royong. Bukan sahaja menjimatkan kos kerana anda hanya perlu mengeluarkan wang membeli bahan basah tetapi ia juga mengukuhkan ukhuwah di kalangan tetangga.
3. Elakkan membuat majlis perkahwinan ketika cuti sekolah. Sememangnya ramai yang mengambil kesempatan untuk mengadakan majlis perkahwinan ketika musim cuti sekolah kerana mahu ramai sanak saudara hadir. Namun anda harus sedar bahawa ketika ini harga barangan agak mahal.
4. Hantaran dan hiasan pelamin pada masa kini sering menggunakan bunga segar sebagai gubahan. Walaupun begitu, tidak salah jika anda terus menggunakan bunga tiruan sahaja kerana kosnya yang lebih murah dan tahan lama. Jika anda kreatif, tentunya bunga tiruan ini boleh digubah untuk digunakan sebagai hiasan kediaman.
5. Buat tempahan perkhidmatan fotografi, katering dan kad jemputan sewaktu promosi. Biasanya diskaun hebat diberikan ketika promosi dijalankan.
6. Elakkan dari menempah pakaian yang baru. Lebih menjimatkan jika anda menyewa sahaja yang telah siap dijahit. Ini kerana tempahan pakaian baru, biarpun anda pemakai pertama, ia lebih mahal kerana kos upah dan pembelian material. Ingatlah, anda hanya menggunakan untuk tempoh yang sekejap sahaja.
7. Elak berbalas hantaran dgn jumlah yang besar. Sekadar tujuh dibalas lima itu sudah cukup. Anda jga disarankan membeli barangan untuk hantaran ketika jualan murah diadakan. Pilih barangan yang akan digunakan, bukan sekadar cantik di mata sahaja dan kemudian terbiar di dalam almari.
8. Majlis akad nikah dan persandingan diadakan dalam satu hari. Misalnya akad nikah diadakan pada waktu pagi manakala persandingan pada tengah hari. Cara ini, boleh menjimatkan perbelanjaan untuk tujuan jamuan. Sekiranya anda tetap mahu melakukan dua acara berasingan, hadkan jumlah tetamu pada majlis akad nikah sebaliknya undang rakan taulan pada majlis persandingan.
9. Tidak menempah kad undangan terlalu mahal. Ini kerana fungsi kad undangan adalah untuk memaklumkan mengenai majlis tersebut dan tentunya ia akan dibuang selepas tetamu memenuhi jemputan anda. Anda boleh juga menggunakan saluran lain seperti laman sosial, telefon, e-mel ataupun pesanan ringkas.
10. Menjemput kumpulan muzik dan kugiran memerlukan kos tambahan. Tidak perlu berfikir panjang. Jimatkan wang anda dengan memasang CD lagu sahaja.
11. Mungkin ramai yang tidak tahu salah satu cara yang selamat untuk mengawal perbelanjaan anda dengan membuka satu akaun khas untuk perbelanjaan kerja kahwin sahaja. Ini dapat memastikan yang anda tidak menggunakan kesemua wang simpanan anda.
12. Jadikan insan yang kreatif untuk mengubah sendiri hantaran perkahwinan, kamar beradu dan lain lain. Ada kalanya membuat sendiri jauh adalah lebih jauh menjimatkan wanb anda dan pastinya memberi kepuasan sebenar.
13. Lakukan tinjauan dan tanya rakan-rakan tentang perkhidmatan yang murah tetapi mampu membekalkan perkhidmatan yang baik.
14. Rajin-rajinlah menyelak akhbar mahupun majalah. Ringankan tangan anda untuk mengisi peraduan pakej berbulan madu misalnya. Mungkin rezeki anda untuk mendapat hadiah tersebut. Tidak sia-sia jika anda berbulan madu tanpa mengeluarkan wang.
15. Sediakan senarai semak. Ini penting dan perlu dilakukan sedari awal lagi. Melalui senarai semak ini, anda boleh mengetahui jumlah wang yang dibelanjakan dan ia juga memudahkan anda untuk mengenal pasti perkara yang belum atau telah anda lakukan mahupun sediakan.

Published with Blogger-droid v2.0.10

1 comment:

  1. Assalamualaikum..

    ~~KAMBING GOLEK HANYA RM1000 SAHAJA~~

    PAKEJ PREMIUM ANJUNG SERAI
    DEWAN 1000PAX - RM 19.80

    MENU UTAMA
    Nasi Beriani / Nasi Arab (BERAS PUSA)
    Daging Dendeng ASC / Daging Rendang Serai
    Ayam Masak Merah / Ayam Palembang
    Sambal Sotong Kering
    Masak Lemak Nenas Ikan Masin
    Dalca Sayur
    Acar Buah
    Ulaman & Sambal Belacan
    Ikan Masin Goreng
    Buah Tembikai Merah / Oren Sunkist
    Air Kordial Oren Sunquick
    Air Minuman

    TIT BITS CORNER - 400pax
    Air Teh Tarik, Cendol (Siap Bancuh)
    Bubur (Kacang Hijau / Pulut Hitam)
    Kuih Manis / Kuih Pedas

    HIDANGAN ISTIMEWA MAKAN BERADAP
    Siakap Sweet Sour, Ayam Golek Madu
    Butter Prawn, Puding Karamel
    Buah-Buahan, Jus Buah, Air Minuman

    PELENGKAP MAJLIS
    1 Set Meja Makan Beradap Beserta Dekorasi
    1 Pasang Kerusi Pengantin
    8 Unit Kerusi Banquet Bersarung & Riben
    4 Set Dome VIP Beserta Peralatan
    30 Unit Meja Bulat Beserta Alas & Runner
    300 Unit Kerusi Plastik (Sarung & Riben)
    Centre Peace Setiap Meja Tetamu
    2 Buffet Station Beserta Dekorasi
    Peralatan Buffet Golden Bell
    1 Unit Meja Hadiah
    1 Unit Meja Door Gift
    1 Unit Meja Tit Bits
    PA System & Deejay
    Kompang
    12 Orang Pramusaji
    1 Orang Ketua Pramusaji

    KELENGKAPAN PELAMIN / BUSANA
    Pelamin Dewan, Kerusi Pengantin,
    Bekas Merenjis,, Walk Way 6 Unit,
    Pintu Gerbang, Karpet Merah 80 Kaki,
    Sepasang Persalinan Sanding L&P,
    Bantal Nikah, Mekap, Hand Bouquet.

    KEK PENGANTIN
    Kek Fondant / Fresh Cream - 3 Tingkat
    Meja Kek Beserta Dekorasi

    PHOTOGRAPHY (NIKAH & SANDING)
    1 Sesi Outdoor, Softcopy Thumbdrive,
    1x Crystal Album 8" x 24"
    1x Photo Frame 16" x 24"
    1x Photo Frame 8" x 12"

    TERDAPAT PROMOSI LAIN YANG MENUNGGU****

    HUBUNGI SAYA:
    IzA 0124110390 (WhatsApp)

    ReplyDelete